Tunisia



Fick en önskan om att jag skulle förklara och berätta lite om tunisien när jag kom hem så nu blir de lite tunisien!

Väder och temp i maj
I maj är de fortfarande vår i tunisien och vädret är dock inte riktigt pålitligt. Nu när vi var där var det fint 6½ av 7 dagar. De övriga fina dagarna då solen var framme så var de klart trettiograder. Så om man har turen att slippa de molninga dagarna så är de ju heltklart godkänt väder:) Vattnet var då inte badbart endast en snabbsvalk gick, men vi hade ju poolen som var skön.

Folk
Folket är ju dock ett stort minus med de finns även ett litet plus. Många är väldigt påflugna, tjatar om att man ska kolla deras butik, Billigbilligt runt 10 gånger innan de ger sig. Men om du träffar någon trevlig är de väldigt trevliga.

Shopping och priser
I tunisien är de skinn som gäller. Allra störst var väskor, väskorna bara flödade vart man än gick! Så gott som alla äskorvar i skinn, först och främst i kamel men även lamm också. Man känner att de är riktigt bra kavlitet och jag är riktigt nöj´d med mina fyra! De var ju självklart superpriser på de också efter envis prutining, väskan i de tidigare inlägget är i kamelskinn och gick endast på 180kr! Andra stora grejen var silver. Jag inhandlade mig ett namnhalsband (de ovan) De är mitt namn på arabiska och de är handgjort i äkta silver, ca 200kr. Och då var de en av de dyrare sortera, du kunde få billigare ända ner till 100lappen, så det var riktigt billigt de med! Priser på de mesta var bra för de är ett prutland så du kan så gott som få allt för de du vill om du är hård..

Mat
Maten var ganksa smaklös men billig. En pizza går på ca 30kr och tex kyckling m strips 40-50kr. Nått jag rekommenderar är absolut deras natinalrätt couscous, de var riktigt gott och det fanns smak idet!

Hoppas alla frågor och funderingar är besvarade, skriv annars gärna och fråga mer:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0